GÜNDEM:
1- Genel Değerlendirme
2- Komisyon Raporlarının Görüşülmesi
3- Genel Kurullar Süreci
AKP’nin seçimlerde almış olduğu oy oranına bakıldığında gelecek için olumlu bir hava bulmak zordur. AKP önümüzdeki dönemde de yeni liberal politikalarda ısrarcı olacağını hükümet programıyla ifade etmektedir. Bunun anlamı önümüzdeki dönemde, emekçilere ve yoksul halk kesimlerine saldırılar yoğunlaşacaktır. Yeni Cumhurbaşkanı’nın hükümet uygulamalarında engelleyici bir tutum izlemeyeceği görünmektedir. Seçimlerle oluşan bu tablo sendikal mücadelemizin seyri açısından olumsuzdur. Seçim sonuçlarını emek ve demokrasi güçlerince sağlıklı değerlendirilmesi yapılarak umutsuz hava dağıtılmalıdır. Emek ve demokrasi güçleri kitlelere yeni bir umut olabilmeleri için kendi hatalarından dersler çıkarmalı ve yaşanan “moralsizlik” yerini mücadele heyecanına bırakmalıdır.
Anayasa tartışmalarında, özgürlükçü ve demokratik bir anayasa oluşumu için KESK taraf olmalıdır. Çeşitli bilim insanları ve demokrasi güçleriyle birlikte alternatif anayasa çalışmaları olumlu bulunmaktadır. Bunun yanı sıra, işkolumuzu ilgilendiren, sosyal devlet uygulamaları ve özelliklede kamu girişimciliği ve işletmeciliği gibi anayasada yer alacak konularda sendikamızca çalışmalar yapılarak sürece etkide bulunulmalıdır.
Toplu Görüşme sürecinde konfederasyonumuzun masaya oturmaması işyerlerimizde olumlu karşılanmıştır. Ancak toplu görüşmeye ilişkin taleplerimiz işyerlerinde yeterince tartışılmamıştır. Yapılacak işyeri gezilerinde taleplerimiz çalışanlara anlatılmalıdır.
KESK’e bağlı sendikaların merkez ve yerellerde olanakların ortaklaştırılması, hem mali hem de örgütsel açıdan önemli avantaj sağlayacaktır. Bu konuda ESM gerekli çağrıları yaparak ısrarcı olmaya devam etmelidir.
Daha önce bir çok GTK kararımız olmasına rağmen, işkolu birleşmeleri konusunda gerek KESK yönetimi ve gerekse de KESK’e bağlı diğer sendikalarca bir isteksizlik olduğu gözlemlenmektedir. GTK toplantımızda, bu konuda yerellerdeki sendika bileşimlerinde olumlu bir yaklaşımın olduğu ifade edilmektedir. İşkolu birleşmeleri konusunda duyarlılığın devam etmesi ve konuyu örgütün gündeminde tutmak için sürdürülen çabalar devam etmelidir.
2- KOMİSYON RAPORLARININ GÖRÜŞÜLMESİ
Örgütümüzün gündeminde olan konular hakkında zamanı daha iyi kullanmak için GTK’mız çalıştaylar oluşturmuştur. 4 değişik başlıkta yapılan atölye çalışmaları daha sonra GTK’mızca değerlendirilmiştir.
DSİ Çalışma Grubu
1- DSİ; Ener-sen’den başlayıp, Enerji Yapı Yol Sen ve ESM ile devam eden 17 yıllık mücadele birikiminin asli bileşenidir.
DSİ, hükümet programıyla Çevre ve Orman Bakanlığı’na bağlanmıştır. Bu idari tasarruf, bazı sendika çevrelerince sendika işkolunun değişeceği şeklinde beklentiye yol açmıştır. Öncelikle Çalışma Bakanlığı’nın bu tasarrufundan önce oluşan bu beklenti boşa çıkarılmalıdır.
DSİ’nin ESM’de kalıp kalmamasından ziyade, KESK bütünlüğünde işkolu birleşmelerinde ısrar etmek ve daha güçlü örgütlülükler yaratmak üzerinden yoğunlaşılmalıdır.
Ülkemizde su, sanılanın aksine kıt kaynaktır. Bu nedenle sağlıklı su planlaması yapılmalıdır. DSİ’nin sık sık bağlı olduğu bakanlıkların değişimi, kurumun zayıflamasına neden olacak olup, özelleşme saldırılarına açık alan hale getirmektedir. AKP hükümetinin DSİ’yi farklı bakanlığına bağlamasında, kamu yararı önceliğinden ziyade, eski genel müdürünün bakanlık pozisyonu görülmektedir. DSİ, neoliberal politikalardan direkt etkilenmektedir. İçme-kullanma, tarımsal sulama, taşkın önleme, enerji amaçlı su faaliyetleri ticarileşen alanlar haline getirilmekte ve enerji önceliği ortadan kaldırılmaktadır.
2-Sendikamızın su politikalarını oluşturması ve özellikle su planlaması ve yönetimi başta olmak üzere bu konudaki uygulamaları sürekli takip edecek bir komisyon oluşturması gerekmektedir.
3- Yapı Yol Sen’in Köy Hizmetleri’nin kapatılmasıyla çalışanların işkolu değiştirilmesi konusunda AİHM’in vermiş olduğu karar sendikal alandaki hukuki kazanımdır. Yaklaşımın öncelikle bu esas üzerinde olması gerekmektedir.
4- Rağmen, Çalışma Bakanlığı tarafından yapılabilecek işkolu değişikliği tasarrufuna yönelik olarak; “aslolan KESK örgütlülüğüdür” esasıyla, işyerlerinin KESK’e bağlı sendikalar arasında bir rekabet unsuru olarak görülmemesi gerektiği politikası benimsenmelidir.
Özelleştirme Çalışma Grubu
Özelleştirme 1980’den sonra uygulana gelen neoliberal politikalar sonucu kamusal alan özel sermayenin kâr alanına terk edilecektir. Bu durum son yıllarda biraz daha hızlanmıştır.
Yatırımların kısılmasıyla başlayan süreç, taşeronlaştırma ve özelleştirmeyle devam etmektedir.
Özelleştirmeler sonucunda hizmetin/ürünün kalitesi düşmüş, fiyatı artmıştır, katma değeri, gelir vergisi azalmış, istihdam daralması yaşanmıştır. Sosyal güvencemiz, düşük ücretli işçi sağlığı işgüvenliğinden yoksun bir çalışma hayatı getirmiştir.
Özelleştirmeler en fazla sektörümüzü vurmaktadır. Bu durum önümüzdeki zamanda çok daha hızla devam edecektir. (TEKEL, TEDAŞ, EÜAŞ, vs.)
1. Özelleştirme uygulanacak kurumlarda örgütlü yapılarla ve etkilenen çevrelerle (tüketici-üretici) her kademede (temsilcilik-şube-Genel Merkez, hatta konfederasyon) bir araya gelerek kararlar alma ve bunları hayata geçirmede ESM aktif görev üstlenmelidir.
(TEDAŞ için TES-İŞ, GMİS, Maden-İş, EMO, Makine Mühendisleri Odası, Maden Mühendisleri Odası, KİGEM, Tüketiciler Derneği vs.)
(TEKEL için Tek Gıda-İş, Tütün Eksperleri Derneği, Ziraat Mühendisleri Odası, Tarım Orkam-Sen, Tarım Kooperatifleri, Ziraat Odaları vs.)
2. Özelleştirilecek kurumla ilgili afiş, broşür, bildiri gibi materyaller hazırlayıp, çalışanları ve medyayı bilgilendirerek kamuoyu oluşturarak, çeşitli kurumlara taleplerini iletir.
3. Yargı süreçlerinde, ortak ya da bireysel hukuksal mücadeleyi sürdürür.
4. Olabilen ortak yapıyla, olamıyorsa ESM kendi örgütlü yapısı ile özelleştirilecek işyerinde tartışıp, organlarında kararlaştırdığı her türlü eylemi hayata geçirir.
Örgütlenme Çalışma Grubu
4-5-6 Ekim 2007 tarihlerinde yapılan ESM GTK’sında alınan karar gereği oluşturulan çalışma birimlerinden biri olan örgütlülük üzerine yapılan çalışmada aşağıdaki öneriler karar altına alınmıştır.
1) ESM’nin mevcut olan şube sayılarının korunmasına ve güçlendirilmesine,
2) İl Temsilciliklerinin faaliyete geçirilmesine, il temsilcilerinin iletişim ve haberleşme konularında genel merkezle bağlantılı olmasına, broşür, yazı, afiş … gibi yayınların direk genel merkez tarafından ulaştırılmasına,
İl temsilciliklerinin, örgütsel ve parasal olarak şubeye bağlı çalışmasına,
3) KESK’in mekanların ortaklaştırılması konusunda daha baskıcı olmasına ve yapıcı olarak bunun sağlanması konusunda görüşmelere başlamasına,
4) Ortak örgütlenme konusunda çalışmalar yapılmasına ve tüm çalışanları örgütleyecek profiller yaratılmasına,
5) Eğitim çalışmalarının kadro yetiştirici şekilde organize edilmesi ve il temsilciliklerinin özellikle bu eğitim çalışmalarında yer almasının sağlanmasına,
6) Örgütlenmenin öncelikle pilot işyerleri seçerek ağırlıklı olarak buralardan başlanmasına, ayrıca 3 aylık, 6 aylık ve yıllık örgüt çalışmaları profilinin çıkartılmasına,
7) Genel Merkez Yöneticilerinin şube sekreteryaları ile periyodik olarak toplantılar düzenleyerek durum değerlendirmesi yapmasına,
8) Şubelerde üye sayılarını arttırıcı, hedefler konularak (%10-20 üye artışı gibi) teşvik edilmesine,
9) Yayın ve bildirilerin zamanında, gündemi kaçırmayacak şekilde basılıp, üyelere ulaştırılmasına,
10) Çalışanların eğilimlerini belirleyecek anket çalışması (10 soruyu geçmeyecek şekilde) yapılmasına,
11) İşkolları sayısı azaltılarak yeni bir yapılandırılmaya gidilmesine,
Eğitim, sağlık, büro dışındaki işkolları bir araya gelerek tek sendika altında faaliyetlerini sürdürmesine,
12) Kamu Rejimi ve Personel Yasa Tasarısına karşı hazırlıklı olunmasına,
13) Şube ve Genel Merkezin oluşumunda üyeyi kucaklayacak ve temsil edecek bir yapılanma oluşturulmasına, ortak değerler ön plana çıkartılmasına,
Karar verilmiştir.
Tüzük ve Yönetmelikler Çalışma Grubu
Komisyon’un tüzük üzerinde yapmış olduğu çalışmalar GTK’da görüşülmüş, değişiklik önerileri benimsenmiştir. Oluşturulan taslak, Genel Kurul’da görüşülmek üzere ESM birimlerine gönderilecektir.
Yönetmelik çalışmaları üzerindeki tartışmalar devam ettiği için bir sonraki GTK’da sonuçlandırmak üzere ertelenmiştir.
Gerek Tüzük ve gerekse de yönetmelikler konusundaki çalışmaların Ankara’da oluşturulan komisyon aracılığıyla sürdürülmesi benimsenmiştir.
3-GENEL KURULLAR SÜRECİ:
ESM Seçim yönergesi tartışılarak benimsenmiştir.
ESM Şube ve Merkez Genel kurul tarihleri de görüşülmüştür. Buna göre; 15 Kasım 2007 tarihinde üyelikler dondurularak askıya asılacak, şubeler en geç 19-20 Ocak 2008 tarihine kadar Genel Kurullarını yapmış olacaktır. ESM Merkez Genel Kurulu’nun 01-02 Mart 2008 tarihinde yapılması kararlaştırılmıştır.