Sendikamız tarafından HES’lerin proje onayı, yer teslimi ve kabul işlemleri ile ilgili olarak DSİ Bölge Müdürlükleri bünyesinde çeşitli komisyonların oluşturulması ve bu komisyonlarda DSİ personelinin yer almasına ilişkin 2010/16 sayılı DSİ Genel Müdürlüğü Genelgesi’nin iptali için dava açılmıştır.
Söz konusu dava Danıştay 10. Dairesi tarafından “dava konusu düzenlemenin HES projelerinin onay, denetim ve kabullerine ilişkin aşamalarda, lisans sahiplerinin yapması gereken işlemlere yönelik olduğu dolayısıyla doğrudan kamu görevlilerinin görev ve sorumluluklarıyla ilgili olmadığı, sendika tüzel kişiliğini doğrudan ilgilendirmediği, ayrıca Genelge uyarınca davacı sendika üyeleri hakkında tesis edilmiş bireysel bir işlemin de bulunmadığı belirtilerek doğrudan davacı sendika hakkında uygulanma olanağı bulunmayan dava konusu Genelge ile davacı sendika arasında menfaat ilişkisi bulunmadığı” gerekçesiyle reddedilmiştir.
Sendikamız “dava konusu düzenleyici işlem ile sadece HES projelerinin onay, denetim ve kabullerine ilişkin aşamalarda, lisans sahiplerinin yapması gereken işlemlerin değil, kurum personelinin denetim hizmetlerindeki yetki ve sorumluluklarının da düzenlendiği, bu hizmeti kamu adına DSİ Genel Müdürlüğünde çalışan üyelerimizden bazılarının yerine getirdiği, dava konusu genelge ile belirlenen HES projelerinin onay, denetim ve kabullerine ilişkin aşamalardaki işlemleri gerçekleştiren kamu görevlilerinin bu işlemlerden doğan sorumlukları bulunduğu, DOĞRUDAN KAMU YARARI İÇEREN VE ÜYELERİNİ ETKİLEYEN DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERE KARŞI SENDİKALARIN DAVA AÇABİLECEKLERİ “ gerekçesiyle kararı temyiz etmiştir.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 05.12.2013 tarihli, 2011/2386 E. ve 2013/4393 K. sayılı kararı ile “SENDİKALARIN DAVA AÇMA EHLİYETİ” konusunda örnek bir karar verilmiştir. Kararın gerekçesinde aynen; “Dava konusu Genelge’nin içeriği incelendiği, Genelge’nin esas itibarıyla dayanağı protokol uyarınca 4628 sayılı Kanun kapsamındaki HES’lerle ilgili olarak DSİ merkez ve taşra teşkilatınca yapılacak iş ve işlemlerin hangi usul ve esaslar dahilinde yürütüleceğinin açıklanması amacıyla ve DSİ merkez ve taşra teşkilatına yönelik olarak çıkarıldığı, bu nedenle, Genelge’de lisans sahiplerince yapılacak işlemlerin yanı sıra DSİ Bölge Müdürlüklerince HES’lerin proje onayı, denetimi ve kabul işlemlerinin ne şekilde yerine getirileceği ve bu amaçla Bölge Müdürlüklerinde kurulacak teknik heyetlerin oluşumuna ilişkin düzenlemelere yer verildiği görülmektedir.
Davacı sendika, üyesi olup da dava konusu Genelge uyarınca kurulan teknik heyetlerde veya kabul heyetlerinde ya da söz konusu HES’lerin proje onayı ve denetiminde görev alan personelin menfaatlerinin ihlal edildiği iddiasıyla dava konusu Genelge’nin iptali istemiyle davayı açmakla üyelerinin ortak hak ve menfaatlerini korumayı amaçlamaktadır. Dava konusu Genelge Sendika üyeleri arasında bir menfaat çatışmasına yol açacak nitelikte de bulunmamaktadır.
Bu durumda, dava konusu Genelge’ye karşı açılan bu davanın 4688 sayılı Yasada yer verilen ‘ortak hak ve menfaatlerin izlenmesi” ifadesi kapsamında değerlendirilmesi gerekmekte olup, iş bu davada davacı sendikanın dava açma ehliyetinin bulunduğunun ve bu nedenle, uyuşmazlığın esasının incelenmesi gerektiğinin kabulü gerekmektedir.” denilmektedir.