Sendikamızın örgütlülük alanları içerisinde olan DSİ iş yerlerinde DSİ çalışanları ile yapmış olduğumuz toplantılarda, çalışanların özellikle vurgu yaptığı sorunlar çözülmesi için, 3 Temmuz 2019 tarihinde ESM Genel Başkanı Cemalettin Sağtekin, Genel Örgütlenme Sekreteri Celalettin Çakmak, Samsun Şube Başkanı Müşfik Veysel Erdoğan ve Diyarbakır Şube Başkanı Sefer Tuğrul tarafından DSİ Genel Müdürü Mevlüt Aydın ve DSİ Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Kasap ziyaret edilmiştir.
Söz konusu sorunlar ve çözüm talepleri aşağıdaki gibi raporlaştırılarak DSİ Genel Müdürlüğüne sunulmuştur.
1-İDARİ GÖREVLERE YAPILAN ATAMALAR VE TAYİNLER:
Kamuda çalışma esaslarına göre idari görevler yapılan atamalarda liyakat ve hiyerarşi esastır.
Kamu çalışanların herhangi bir sendikaya üyeliği idari görevlere yapılan atamalarda asla bir avantaj ya da dezavantaj olmamalıdır.
Ancak DSİ bünyesinde idari görevlere yapılan atamaların, hatta olağan tayin taleplerinde yapılan tayinlerin dahi neredeyse tamamının sadece belirli bir sendikanın üyeliğinin ve referansının dikkate alınarak gerçekleştiği görülmektedir.
Bu atamalarda en önemli referansın bu sendikaya üyeliğin olması nedeniyle, DSİ’de liyakat ve hiyerarşi sisteminin artık ortadan kalktığı düşünülmektedir.
Bu yaklaşım her şeyden önce kurumdaki iş barışını bozmakta ve diğer sendikalara üye olan çalışanların kendilerinin ötekileştirildiği ve ayrıştırıldığı hissine kapılmasına neden olmaktadır.
Çalıştığı kurumda ötekileştirildiği ve hakkının yenildiği düşüncesinde olan diğer sendika üyelerinin bu anlamda çalışma motivasyonu düşmekte, makamın tarafsızlığına olan güvenleri sarsılmaktadır.
Çalışanlar içerisinde kutuplaşmaya ve ayrışmaya neden olan, çalışanlar arasındaki dayanışmayı ve iş barışını zedeleyen bu anlayışın terk edilerek, yapılan atama ve tayinlerde DSİ’nin başarısı ve kamunun çıkarları gözetilerek liyakatın ve hiyerarşinin asıl öncelik haline gelmesi gerekmektedir.
ÇÖZÜM VE ÖNERİLERİMİZ
a) Enerji Bir Sen Temsilcileri ile DSİ Genel Müdürlüğü Temsilcileri arasında 2010 yılından beri her yıl sürekli gündeme getirilen ancak bir türlü uygulanmayan Görev de Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavının bir an önce yapılması gerekmektedir.
b) Kurum içi atamaları ile ilgili 657 Sayılı kanun ve atama yönetmeliği de dikkate alınarak bir düzenleme yapılması ve düzenleme doğrultusunda objektif uygulama yapılması zorunludur.
2-LOJMAN TAHSİSLERİ:
Bilindiği üzere kamu konutlarının tahsislerinde Kamu Konutları Kanun ve Yönetmelikleri esas alınmakta olup, kurumlar buna bağlı olarak kendi iç yönetmeliklerini hazırlamaktadırlar. Bu anlamda DSİ’nin Kamu Konutları Uygulama Yönetmeliği mevcuttur.
Ancak, bazı bölge müdürlüklerinde lojman tahsisleri yapılırken bu yönetmelik bypass edilerek kura çekimi yapılmaksızın işine gelene büyük lojman işine gelmeyene küçük lojman tahsisi yapıldığı, ayrıca görev tahsisli lojman uygulamasında bu anlamda olur alınmış sayıdaki görev tahsisli lojmanın tek bir kampüste toplandığını ve başvurularda bu kampüs için tercih alınmasına rağmen bu kampüsten sıra tahsisli lojman tahsisi yapılmadığı görülmektedir.( iki farklı kampüste lojman bulunan bölgelerde bir kampüs sadece görev tahsis için belirleniyor. )
Hukuk müşavirliği lojman tahsisi bazı bölgelerde tüm avukatlara Görev Tahsisli Lojman verilmesi uygulaması var. Bu konuda yönetmelik çerçevesinde hareket edilmesi.
Bu anlamda Makamınız tarafından Bölge Müdürlüklerine yazılı bir uyarı yapılmasının yerinde olacağı düşünülmektedir.
3- KORUYUCU GİYİM:
2018-2019 Toplu Sözleşmesi kapsamında DSİ Genel Müdürlüğü ile yetkili sendika arasında imzalanmış olan DSİ çalışanlarına Koruyucu Giyim Yardımı verilmesi kapsamında koruyucu giyim rayiçleri belirlenirken, belirlenen rakamın devletin enflasyon rakamlarının dahi altında olduğu görülmüştür.
Örneğin 23.05.2019 tarihinde DSİ Genel Müdürlüğü ile Enerji Bir Sen arasında bu konuda yapılan toplantıda 2019 yılı koruyucu giyim yardımı rayici toplam 2.026,76 TL olarak belirlenmiştir.
Oysa 2017 yılında verilmiş olan koruyucu malzeme niteliği ve sayısı ile 2019 yılında verilecek koruyucu malzemenin niteliği ve sayısı aynıdır.
2017 yılında malzemeler için belirlenen rayiç bedel 1.170,70 TL’dir.
TÜİK tarafından ilan edilen resmi enflasyon rakamları 2017 yılı için %11.92, 2018 yılı için %20.30 dur. Piyasa enflasyonu bunun çok üzerinde gerçekleşmiştir.
Bu enflasyon rakamları baz alınsa dahi 2019 yılında koruyucu giyim rayicinin 2.302,29 TL olması gerekirdi.
Önerimiz koruyucu giyim rayiçleri belirlenirken en azından enflasyon rakamlarına bağlı kalınarak rayiçlerin güncellenmesidir.
Ayrıca bu dönem yapılacak toplu sözleşmede koruyucu giyim yardımının nakdi olarak ödenmesinin önü açılmalıdır.
4- MİSAFİRHANELERİN KULLANIMI:
DSİ Misafirhanelerini kullanmak isteyen çalışanların çoğu zaman yer yok cevabıyla karşılaştığı ve bu anlamda çalışanların mağduriyet yaşadığı konusunda yoğun şikâyetler ifade edilmektedir.
Çalışanların misafirhane taleplerinin karşılanmasında bu anlamda hassasiyet gösterilmesi ve DSİ çalışanları haricindeki konuklara misafirhane tahsislerinde belirli bir sınırlamanın mutlak surette yapılması gerekmektedir.
5- KONTROLLÜK HİZMETİ VEREN TEKNİK PERSONELİN EĞİTİMİ:
Bilindiği üzere DSİ çalışanlarının önemli bir bölümü yapımı devam eden kontrollük hizmetlerinde çalışmaktadır.
Bu görevi yürüten çalışanların teknik anlamda ve özelikle bu anlamdaki hukuki sorumlulukları anlamında kapsamlı hizmet içi eğitimler verilmelidir.
Çünkü özellikle mesleğe yeni adım atmış çalışanların bu konudaki sorumlulukları konusunda ciddi bilgi eksiklikleri olduğu düşünülmektedir.
6- KALKINMADA 1. DERECEDE ÖNCELİKLİ YÖRELERDE VE ŞANTİYELERDEKİ ÇALIŞANLARIN SORUNLARI:
2019 Yılı Kurum İdari Kurul karalarının 2. Gündeminde yer alan Ilısu 16. Bölge Kastamonu, Kar ve Çorum Projelerinde çalışan memurların atamalarıyla ilgili düzenlemenin mevzuata konulması.
Bu bölgelerde çalışan memurları ek ödeme verilmesi ile ilgili Mali Bakanlığı nezdin de girişimde bulunulması.
7- YEMEK YARDIMI UYGULAMASI:
Taşra teşkilatında yemek çıkmayan birimlerde çalışan memurların yemek yardımından faydalanabilmesi için diğer kamu kurumlarıyla ortaklaşa yemek çıkarılması hususunda çalışmalar yapılması.
8- BÜYÜK PROJE ZAMMI ÖDEMESİ:
Uygulamada idari kadrolar dışında büyük proje zammından hiçbir memur faydalanamamaktadır. Büyük projelerde de fiilen görev alan memurların da bu zamdan yaralanması hususunda çalışma yapılmadır.
9- FAZLA MESAİ ÖDEMESİ:
Kurumumuzda fazla mesai yapan personele mesailerinin karşılığının ödenebilmesi için Maliye Bakanlığından ödenek tahsisinin sağlanarak fiilen fazla mesai yapanlara ödenmesi gerekmektedir. Bu konuda gerekli çalışmanın yapılması.