
1) Bilindiği gibi KİT’lerde çalışan I sayılı kadroya tabi personele 399/25 en yüksek devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının %100’ünü geçmemek üzere ek tazminat ödenmektedir.
2) Diğer taraftan 15.1.2006 tarihinden geçerli olarak 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 5473 sayılı kanunla eklenen madde ile değişik adlar altında ilave ek ödemesi bulunmayan memur ve sözleşmeli personele denge tazminatı adı altında 40+40 ek ödeme verilmesine başlanmıştır.
3) Ek ödeme uygulaması 2008/14012 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yeniden düzenlenmiş olup, ek ödemeler, en yüksek devlet memuru aylığına (ek gösterge dahil) kararname eki ‘Ek ödeme cetveli’nde yer alan oranların uygulanması suretiyle hesaplanmaktadır. 15 Ağustos 2008’de yürürlüğe girmiş bulunan uygulamaya göre Mühendisler %82, Tabipler %68, Teknikerler %68, Şefler %50, Memurlar %50 … v.s oranında ek ödeme almaktadırlar.
Buna paralel olarak ek ödeme uygulaması KİT’lerde çalışan II sayılı cetvele tabi sözleşmeli personele 14 Ekim 2008 tarih ve 27624 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2008/T-16 sayılı Yüksek Planlama Kurulu kararı ile aşağıda belirtilen şekilde yürürlüğe konmuştur.
a) Grup başmühendisi, başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, veteriner, şehir plancısı, başeksper, eksper, teknik amir, teknik uzman %68,
b) Sağlık teknisyen yardımcısı %39,
c) Diyetisyen, tekniker %34,
ç) Teknik ressam, teknisyen, laborant, makinist (TCDD), makinist %33,
d) Halı eksperi ve diğer unvanlar %28.
Bu kararla II sayılı cetvele tabi ek ödemeden yararlanacak personel sayısı her ne kadar kısıtlanmış ve oranlar düşürülmüş olsa da I sayılı cetvele tabi Müdür ve Şube Müdürü, Başuzmanlardan sözgelimi Mühendis ve Başmühendisler 150-300 TL. arasında fazla ücret alır duruma gelmişlerdir.
II sayılı cetvele tabi personelin ek ödemelerinin 657 seviyesine çekilmesi için I sayılı cetveli tazminat oranının yükseltilmesi gerekmektedir. I sayılı cetvele tabi personelin ücretleri ile II sayılı cetvele tabi personelin ücretleri arasında ücret değeri sağlanması neticesinde II sayılı cetvele tabi personelin ek ödemesinin 657 sayılı yasaya tabi personelin seviyesine çekilmesi için mücadele edilecektir. II sayılı cetvele tabi personelin eksik ek ödeme uygulamasını düzenleyen Yüksek Planlama Kurulu kararının iptali için açmış olduğumuz dava devam ediyor.
I sayılı cetvelin ek tazminatları için Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü ile Devlet Personel Başkanlığının bağlı bulunduğu Devlet Bakanı Hayati Yazıcı’ya yazılan yazılar aşağıdadır.
Ayrıca Muğla Milletvekili Fevzi Topuz ve Zonguldak Milletvekili Ali Koçal’in konu hakkında Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e verdiği soru önergesi de aşağıdadır.
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE
DEVLET BAKANI HAYATİ YAZICI
Bilindiği üzere, Kamu İktisadi Teşekkülleri ve Ortaklıklarında hizmetler aşağıda belirtilen hükümler çerçevesinde memurlar, sözleşmeli personel ve işçiler eliyle görülür.
“Madde 3 – a) Teşebbüs ve bağlı ortaklıklarda hizmetler memurlar, sözleşmeli personel ve işçiler eliyle gördürülür.
b) (Değişik : 5/2/1992 – 3771/1 md.) Teşebbüs ve bağlı ortaklıklarda, devlet tarafından tahsis edilen kamu sermayesinin karlı, verimli ve ekonominin kurallarına uygun bir şekilde kullanılmasında bulunduğu teşkilat, hiyerarşik kademe ve görev unvanı itibariyle kuruluşunun karlılık ve verimliliğini doğrudan doğruya etkileyebilecek karar alma, alınan kararları uygulatma ve uygulamayı denetleme yetkisi verilmiş asli ve sürekli görevler genel idare esaslarına göre yürütülür. Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların genel idare esaslarına göre yürütülmesi gereken asli ve sürekli görevleri; genel müdür, genel müdür yardımcısı, teftiş kurulu başkanı, kurul ve daire başkanları, müessese, bölge, fabrika, işletme ve şube müdürleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvanları gösterilen diğer personel eliyle gördürülür.”
Aylık ve ücretler de aşağıda belirtilen hükümlere göre tespit edilir.
“Madde 25 – a) Ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvan ve dereceleri gösterilen personel aylık ve özlük hakları bakımından 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine tabidir.
b) (Değişik: 5/2/1992 – 3771/5 md.) Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların üretim, satış, karlılık, verimlilik, ihracat gibi iş ve hizmet özellikleri ile kamu kesimi genel ücret dengesi dikkate alınarak (1) sayılı cetvele dahil kadrolara atananlara, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek oran ve esaslara göre ek tazminat ödenir. Bu ek tazminat gelir vergisine tabi tutulmaz.”
Bu kurumlarda çalışan I sayılı cetvele tabi personele ödenen söz konusu ek tazminat oranları da (%100 tavan oranı esas alınarak) %95-%100 arasındadır.
Diğer taraftan 15.1.2006 tarihinden geçerli olarak 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 5473 sayılı kanunla eklenen madde ile değişik adlar altında ilave ek ödemesi bulunmayan memur ve sözleşmeli personele denge tazminatı adı altında ek ödeme verilmesine başlanmıştır.
Ek ödeme uygulaması 2008/14012 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yeniden düzenlenmiş olup, ek ödemeler, en yüksek devlet memuru aylığına (ek gösterge dahil) kararname eki ‘Ek ödeme cetveli’nde yer alan oranların uygulanması suretiyle hesaplanmaktadır. 15 Ağustos 2008’de yürürlüğe girmiş bulunan uygulamaya göre Mühendisler %82, Tabipler %68, Teknikerler %68, Şefler %50, Memurlar %50 … v.s oranında ek ödeme almaktadırlar.
Buna paralel olarak ek ödeme uygulaması KİT’lerde çalışan II sayılı cetvele tabi sözleşmeli personele 14 Ekim 2008 tarih ve 27624 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2008/T-16 sayılı Yüksek Planlama Kurulu kararı ile aşağıda belirtilen şekilde yürürlüğe konmuştur.
a) Grup başmühendisi, başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, veteriner, şehir plancısı, başeksper, eksper, teknik amir, teknik uzman %68,
b) Sağlık teknisyen yardımcısı %39,
c) Diyetisyen, tekniker %34,
ç) Teknik ressam, teknisyen, laborant, makinist (TCDD), makinist %33,
d) Halı eksperi ve diğer unvanlar %28.
Bu kararla II sayılı cetvele tabi ek ödemeden yararlanacak personel sayısı her ne kadar kısıtlanmış ve oranlar düşürülmüş ise de, emrinde çalışmakta oldukları I sayılı cetvele tabi Müdür ve Şube Müdürü, Başuzmanlardan sözgelimi Mühendis ve Başmühendisler 150-300 TL. arasında fazla ücret alır duruma gelmişlerdir.
II sayılı cetvel personeline ücret artışı I sayılı cetvel ile ücret hiyerarşisi bozulmuş olduğundan, I sayılı cetvel personelinin durumlarının düzeltilmesini gerekli kılmaktadır.
Bu suretle bozulan çalışma barışı ve iş ahenginin yeniden temini bakımından sorunun çözümü iki farklı seçenekle mümkün bulunmaktadır.
1- Makam tazminatı alanlar hariç (çünkü ücret yelpazesi yeterince açıktır) I sayılı cetvel personelinin ek tazminat oranlarının (oranları unvan bazında Yönetim Kurullarınca belirlenmek üzere) %100’den %200’e çıkarılması veya,
2- Makam tazminatı almayan Müessese Müdürü ve Yardımcıları, İşletme Müdürü ve Yardımcıları ile Müdür ve Şube Müdürleri, Başuzman ile muadillerine makam tazminatı ödenesi.
Her iki halde de I sayılı cetvel ile II sayılı cetvel personeli arasındaki ücret hiyerarşisinin yeniden kurulması mümkün olabilecektir.
Bilginizi ve gereğini arz ederiz.
EK: 1-Maaş bordrosu fotokopisi (3 ad.)
2- Konunun ilgili makamlara intikaline ilişkin 4 Kuruma ait yazı fotokopileri.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Aşağıdaki sorularımın Maliye Bakanı Sayın Mehmet ŞİMŞEK tarafından yazılı olarak yanıtlanmasını arz ederim.
Fevzi TOPUZ————-Ali KOÇAL
Muğla Milletvekili—Zonguldak Milletvekili
Bilindiği üzere, Kamu İktisadi Teşekkülleri ve Ortaklıklarında hizmetler aşağıda belirtilen hükümler çerçevesinde memurlar, sözleşmeli personel ve işçiler eliyle görülür.
“Madde 3 – a) Teşebbüs ve bağlı ortaklıklarda hizmetler memurlar, sözleşmeli personel ve işçiler eliyle gördürülür.
b) (Değişik : 5/2/1992 – 3771/1 md.) Teşebbüs ve bağlı ortaklıklarda, devlet tarafından tahsis edilen kamu sermayesinin karlı, verimli ve ekonominin kurallarına uygun bir şekilde kullanılmasında bulunduğu teşkilat, hiyerarşik kademe ve görev unvanı itibariyle kuruluşunun karlılık ve verimliliğini doğrudan doğruya etkileyebilecek karar alma, alınan kararları uygulatma ve uygulamayı denetleme yetkisi verilmiş asli ve sürekli görevler genel idare esaslarına göre yürütülür. Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların genel idare esaslarına göre yürütülmesi gereken asli ve sürekli görevleri; genel müdür, genel müdür yardımcısı, teftiş kurulu başkanı, kurul ve daire başkanları, müessese, bölge, fabrika, işletme ve şube müdürleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvanları gösterilen diğer personel eliyle gördürülür.”
Aylık ve ücretler de aşağıda belirtilen hükümlere göre tespit edilir.
“Madde 25 – a) Ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvan ve dereceleri gösterilen personel aylık ve özlük hakları bakımından 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine tabidir.
b) (Değişik: 5/2/1992 – 3771/5 md.) Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların üretim, satış, karlılık, verimlilik, ihracat gibi iş ve hizmet özellikleri ile kamu kesimi genel ücret dengesi dikkate alınarak (1) sayılı cetvele dahil kadrolara atananlara, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek oran ve esaslara göre ek tazminat ödenir. Bu ek tazminat gelir vergisine tabi tutulmaz.”
Bu kurumlarda çalışan I sayılı cetvele tabi personele ödenen söz konusu ek tazminat oranları da (%100 tavan oranı esas alınarak) %95-%100 arasındadır. Diğer taraftan 15.1.2006 tarihinden geçerli olarak 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 5473 sayılı kanunla eklenen madde ile değişik adlar altında ilave ek ödemesi bulunmayan memur ve sözleşmeli personele denge tazminatı adı altında ek ödeme verilmesine başlanmıştır.
Ek ödeme uygulaması 2008/14012 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yeniden düzenlenmiş olup, ek ödemeler, en yüksek devlet memuru aylığına (ek gösterge dahil) kararname eki ‘Ek ödeme cetveli’nde yer alan oranların uygulanması suretiyle hesaplanmaktadır. 15 Ağustos 2008’de yürürlüğe girmiş bulunan uygulamaya göre Mühendisler %82, Tabipler %68, Teknikerler %68, Şefler %50, Memurlar %50 … v.s oranında ek ödeme almaktadırlar.
Buna paralel olarak ek ödeme uygulaması KİT’lerde çalışan II sayılı cetvele tabi sözleşmeli personele 14 Ekim 2008 tarih ve 27624 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2008/T-16 sayılı Yüksek Planlama Kurulu kararı ile aşağıda belirtilen şekilde yürürlüğe konmuştur.
a) Grup başmühendisi, başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, veteriner, şehir plancısı, başeksper, eksper, teknik amir, teknik uzman %68,
b) Sağlık teknisyen yardımcısı %39,
c) Diyetisyen, tekniker %34,
ç) Teknik ressam, teknisyen, laborant, makinist (TCDD), makinist %33,
d) Halı eksperi ve diğer unvanlar %28.
Bu kararla II sayılı cetvele tabi ek ödemeden yararlanacak personel sayısı her ne kadar kısıtlanmış ve oranlar düşürülmüş ise de, I sayılı cetvele tabi Müdür ve Şube Müdürleri emirlerinde çalıştırdıkları personelden daha az ücret alır duruma düşmüştür. Örneğin Müdür, Şube Müdürü, Başuzmanlar ile Mühendis ve Başmühendisler arasında 150-300 TL arasında değişen bir fark oluşmuştur.
II sayılı cetvel personeline ücret artışı I sayılı cetvel ile ücret hiyerarşisi bozulmuş olduğundan, I sayılı cetvel personelinin durumlarının düzeltilmesini gerekli kılmaktadır.
Konuyla ilgili olarak;
Bozulan çalışma barışı ve iş ahenginin yeniden temini bakımından bu sorunun acil olarak çözülmesi gerekmektedir. Çözüm için;
1) Makam tazminatı alanlar hariç (çünkü ücret yelpazesi yeterince açıktır) I sayılı cetvel personelinin ek tazminat oranlarının (oranları unvan bazında Yönetim Kurullarınca belirlenmek üzere) %100’den %200’e çıkarılması,
2) Bu düzenleme yapılmadığı takdirde, makam tazminatı almayan Müessese Müdürü ve Yardımcıları, İşletme Müdürü ve Yardımcıları ile Müdür ve Şube Müdürleri, Başuzman ile muadillerine makam tazminatı ödenmesi yönünde herhangi bir çalışma yapılmakta mıdır ya da şayet yapılmıyorsa yapılması düşünülmekte midir?